Een schaats-uitstap per flixbus

Ook in Hongarije bijven we de shorttrackperikelen van Hanne en Stijn natuurlijk volgen. Het EK vond deze keer plaats in Dresden. Na wat wikken en wegen ging ik de uitdaging aan het openbaar vervoer te nemen, Dresden is niet héél ver. Zowel de trein als de bus zijn haalbare opties maar de trein rijdt niet rechtstreeks en de flixbus wel. Doe daar wifi en oplaadpunten voor je GSM, en redelijk verstelbare zitplaatsen bij, en de keuze was gemaakt.

Met enige stress trok ik per trein naar ‘Kélenföld’ station in Budapest, om van daaruit de nachtbus van 21h te nemen en ’s ochtends om 6h in Dresden te staan. En wonder boven wonder: ik kwam dan wel niet ‘fris’ aan maar toch uitgeslapen genoeg om van de wedstrijden te genieten. Met Stijn z’n zilveren medaille was dat ook niet zo moeilijk natuurlijk. Hanne deed niet mee, maar was op alle affiches en in de VIP ruimte wel te zien op afbeelding.

Gelukkig was ik niet de énige Belg, maar het supporterskransje was toch wel beperkt: jammer! Ook andere nationaliteiten stuurden hun kat, het was dus erg rustig rond de ijsbaan: ze kunnen nog wat leren van Nederland.

Op zondag nog een wandeling door het prachtige oude stadscentrum, en dan weer de spanning van de shorttrack. Eigenlijk geniet ik er enkel achteraf van, tijdens de wedstrijd is het té spannend. Maar de bronzen plak op de heren relay was weer zo’n geniet-moment (al kunnen ze eigenlijk beter, dan halen ze dat zonder geluk). Tegen 22h zat ik al terug op de bus en om 7h30 al weer thuis: fris genoeg om maandag als werkdag aan te vatten.

Conclusie: de flixbus is voor kleine mensen wel comfortabel, vlot en goedkoop. Voor de reis naar Belgïe is het geen alternatief, want die route is allesbehalve rechtstreeks, daarvoor blijft vliegen toch een betere optie.

Vergelijkbare berichten

  • Kunst en cultuur

    Rond het Balaton meer blijkt in de zomer zéér veel te doen. Logisch natuurlijk want half Hongarije nestelt zich rond de 200 km oevers. Behalve zonnen en zwemmen houden Hongaren duidelijk ook van muziek, dans en kunst. Wij namen alvast deel aan een stukje van het jaarlijks ‘Hungarian Summer Salsa Festival’ (https://hssf.eu/): ideaal voor liefhebbers,…

  • Dansen in Budapest

    In Boedapest zijn er spontane dansevenementen in openlucht, bijvoorbeeld elk weekend op een terras met uitzicht op de stad. Deze bijeenkomsten trekken 20–30 deelnemers van elk niveau, zijn toegankelijk voor iedereen en werken met vrije bijdrage.

  • Hongaarse pasta

    Zo het land, zo de pasta. In Italïe zijn er tientallen frivole pasta vormen met verrukkelijke namen. In Hongarije is de pasta even nuchter als het volk: grote brokken (galuska) of kleine brokken (tarhonya). De eerste moet je vers maken, een beetje zoals gnocchi. Het leuke is dat ze geen bepaalde vorm moeten hebben dus…

  • To be or not to airbnb

    Een jaar geleden verhuisden we met een open instelling (“we zien wel”) en we bouwden onze bovenverdieping tot een 2-kamerappartement voor vrienden en familie. We besloten het ook te verhuren, niet om van toerisme te leven, maar om gasten te ontvangen die rust, natuur en eenvoud zoeken. Na registratie (met inspectie en 1 ster) en plaatsing op o.a. Airbnb kwamen de eerste gasten. Vrienden en familie blijven welkom met korting